2013. január 10., csütörtök

Prága évnyitó

Volt még pár szabad napunk a szilveszter után, amit tartalmasan szerettünk volna eltölteni. Így hát neki kerekedtünk, hogy lencse helyett knédlivel és sörrel kezdjük az újévet. 6 óra autókázás után megérkeztünk a prágai szállásunkra a Merkur Hotelbe (nem összekeverendő a Mercure-ral). Belvárosi szálloda 3 sarokra a Námesti Republiky (Köztársaság tér). Recepciós lány kedves ’’ kicsit beszélni angol ’’, szerintem még új lehet itt, mert rendre minden második dolog kiesik a kezéből. Szoba elég tágas kettőnknek és az alap dolgokkal fel van szerelve, ami elvárható egy 3*-os szállodától. Gyors ellenőrzés wc, meleg víz, zuhany, törölköző minden rendben, akkor irány a belváros. A Köztársaság téren áthaladva megcéloztuk ez első látnivalónkat, a Lőportornyot. Robusztus gótikus tornyon a nevét a 17. században kapta, amikor lőpor tárolására használták. Azelőtt ceremoniális szerepet töltött be: a koronázási szertartások alatt használták. Sajnos mi nem tudtunk bemenni, mert csak áprilistól-októberi van nyitva.

Tovább indultunk az Óvárosi térre, a város közkedvelt része mind a csehek, mind a külföldiek számára és bővelkedik éttermekben, pubokban, üzletekben, szórakozási lehetőségekben, galériákban és múzeumokban. Karácsonyi fények és a vásári pavilonok csodálatos hangulatot varázsoltak a térnek. A legfigyelemreméltóbb látványt a gyönyörűen kivilágított Týn előtti Miasszonyunk templom és az Asztronómiai óra tornya nyújtotta.
A torony most a városháza része, amelyet 1338-ban kezdtek építeni, míg az Asztronómiai óra 1410-re datálható. Az óra egy rendkívül szórakoztató turistalátványosság. A felső részén, reggel 9-től este 9-ig minden órában megjelenik a tizenkét apostol. Tovább indultunk a Károly hídhoz A 13. századi híd rendszerint tömve van turistákkal és csehekkel, még ilyenkor a téli hónapokban is. Kezdett ránk esteledni így elhatároztuk, hogy a hidat és a várnegyedet másnapra hagyjuk. Itt volt az ideje, hogy elmerüljünk a gasztronómiai élvezetekbe. Erre a célra korábban kinéztem egy helyet magunknak Óvárosi tér és Týn templom mögötti Štupartská utcában. Pivnice Štupartská söröző igazi attrakciója a Prágában kuriózumnak számító szűretlen csapolt Gambrinus, amit külön a söröző számára tervezett, egyedi korsóban szolgálnak fel. Mohón vetettük rá magunkat különleges árpalevünkre, és nem is kellett csalódnunk: szűretlen Gambrinus lett a kedvenc sörünk! Első sör után meg is éheztem és rendeltem egy cipóban tálalt gulyáslevest 10-es listán 10 pontos volt ez is. Körbe néztem és az asztalszomszédok is elégedetten emelgették a korsókat vagy a pörköltszaftba tunkolt knédliket. Ezzel a sörrel azért vigyázni kell, mert a 3-4 korsó után már kezd zsibbadni az ember…:).

Másnap reggeli után elindultunk a folyó parton a Károly hídhoz. A hidat díszítő 30 barokk szobor és szoborcsoport a XVIII. század elejéről származik. A szobrok szenteket, valamint történelmi- és bibliai alakokat ábrázolnak. Hídon áthaladva szuvenír standok és utcai zenészek sokszínűsége szórakoztatja a turistákat. A meredek utcákon felindultunk a várnegyedbe. A Prágai vár egy hosszanti irányban elnyúló komplexum, egy nagy domb tetején fekszik, vár környékét Hradcany-nak nevezik. Pár helyre belépőjegy szükséges, viszont a várudvarokon és a Szent Vitus Katedrális nagy részében is ingyenesen sétálhatnak a látogatók. 4 órás séta alatt sikerült megnéznünk a várnegyed főbb nevezetességeit (Szt. Vitus székesegyház, Szt. György bazilika, Hradzsin tér, Arany utcácska, Daliborka torony, Mihulka lőpotorony, Lobkowitz-palota).

Túra végén vettünk egy grill kolbászos szendvicset és lepihentünk a vár alatti Vojanovy parkban. Pihenés után elsétálunk a Kampa szigetre, amit "Prága Velencéjének" is hívnak, csatornái, és vízre épült házai miatt. A Károly-hídtól lefelé vezető lépcsőn lehet a szigetre jutni. A csendes, békés, zöld sziget remek kikapcsolódást nyújt a nyüzsgő Prága közepén. A Kampa parkjában található a híres Lennon-fal (graffiti). Ha valaki a szigeten szeretne beülni egy étterembe, akkor számítson rá, hogy itt a szokásostól elrugaszkodott árakkal dolgoznak (Én pl.: 1.500 Ft-ért kaptam 2dl forralt bort).

Elindultunk az óvárosi tér felé és elhatároztuk, hogy ma este keresünk egy vízipipázót.

Týn templom mögötti Masná utca 8 szám alatt található a Siva teaház és vízipipa ’’oázis’’. Több elszeparált helyiségben hangulatos megvilágítás alatt élhetjük meg a keleti hangulatot. A dohány egyiptomi, itt még nem divat az Al Fakher, de mi nem voltunk finnyásak és ezzel is beértük. Shisha után megéheztünk és betértünk a szállásunk közelébe található egyik kocsmába. Rendeltünk két adag nagyon finom sült sertés szeletet párolt káposztával és knédlivel, amit tradicionális Budvar (Budweiser) sörrel öblítetünk le.

Harmad nap korán keltünk és elhatároztuk, hogy kiszakadunk a belvárosi forgatagból és a természetbe töltjük ezt a napot. Erre a legalkalmasabb téli helyszín Prágában az állatkert. Florence államosról a C metróval kétállomásnyira található a Nadrazi Holosovice buszpályaudvar. Innen az állatkert járattal a 112-es busszal mentünk Torjába (állatkert állomás neve). Az állatkert nagyon jó választás mindenkinek, kifejezetten talán a kisgyermekes családoknak. A prágai állatkertben sok időt el lehet tölteni, akár egy egész napos program is lehet. Több mint 4500 állatot csodálhatunk meg testközelből. Lehetőség van az állatok közül néhányat etetni is, ami különleges élmény lehet! Az állatkert egész évben nyitva tart, reggel 9 órától délután 16, illetve a nyári szezonban este 19 óráig. A felnőtt belépőjegy 200 cseh korona a gyerekeknek pedig 150 korona. Sokak szerint ez az egyik legnagyobb állatkert Európában. Ha valaki több napra érkezik, akkor érdemes beiktatni ezt a programot is!

Este még elmentünk az Óvárosi térre és megnéztük a múzeumban a Salvador Dali kiállítást, nem tudom milyen tudatmódosítót szedett szerencsétlen ürge, de rajtamaradt rendesen a szeren (Laci barátom így fogalmazott volna: ’’ beteg világban élünk’’). Ezeket a képeket mi se bírtuk józanul feldolgozni, így hát betértünk hazafelé legurítani pár szűretlen Grambinust a kedvenc kocsmánkba, méltán eltöltve a prágai vakációnk utolsó estéjét. Sbohem Praha! Márciusban jövünk újra és, akkor ellátogatunk a Zsidó negyedbe és az újvárosi részbe. Arról is részletes leírást fogok majd közölni, addig is, ha kérdésed van a témával kapcsolatban, akkor írj a travel@mistraltravel.hu címünkre.